Service

Igår var jag och mamma på el-giganten, skulle köpa en ny bärbar dator till mamma. Kommer fort fram en säljare när vi står vid datorerna och frågor om vi vill ha någon hjälp. Svarar att vi ska ha en dator till min mamma, inget avancerat, något med minst 15,6 tums skärm som hon kan kolla mail, bilder och betala räkningar på i princip. Där gav jag honom alltså kundens behov. MEN det struntar han fullständigt i och går fram till en dator för 4500:- som det är någon kampanj på (som man förstår att den här har de bra mariginaler på om de säljer, typ veckans säljvara) och går på för fullt. Jag säger "men om vi kollar på dom här då (fanns tre datorer för runt 3000 kronor)". Då säger han i princip "visst, men då kan ni köpa till en säkerhetsservice med antivirusprogram och att ni kan lämna in den här vi fel (detta kostade några tusenlappar förstås)". Dessa varor kostade alltså "för lite" så då måste han försöka sälja på kunden något mer. Jag förklarar att det inte är aktuellt och vad jag betalar för samma virusprogram (1/3 del av deras pris). 
Jag kan bli så fruktansvärt irriterad på säljare (speciellt när jag själv jobbat som säljare i många år och kanske tänker på andra saker som den "vanliga kunden" inte reflekterar över). Hade jag varit själv hade jag bara vänt på klacken och gått därifrån men nu hade jag lovat mamma att vi skulle fixa en dator. 
Min filosofi när det gäller sälj är att lyssna på kundens behov och ta fram de varor de faktiskt efterfrågar. Jag säljer hellre en billigare vara än att inte sälja något alls. Och jag säljer hellre något kunden blir nöjd med oavsett pris för det tjänar man på i längden så kunden kommer igen. 
Det kan märkas så himla tydligt att säljare för bonusar och har tävlingar inom säljlaget. På en duktig säljare ska inte detta ens märkas men vissa gör det så himla uppenbart och då blir det bara löjligt. Till exempel fick vi hjälp av en tjej när vi skulle skriva kvittot och då kommer han som hjälpte oss först och ska se till att det minsan står hans namn som säljare. Så himla löjligt! Tror att det är ett bättre koncept att jobba i team, tänka på kunders behov och inte bara jobba för individuell vinning. 
Så nu har jag fått ur mig det här också! :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh vad trist detta råkade vi ut för nu när jag köpte spisen, vi valde tillslut Elgiganten då han var grymt bra, Media Markts säljare var hemsk, ville bara därifrån, så olika det kan vara från butik till butik, men hon fick med sig en dator eller?
Kram

Svar: Jo men det är ju från butik till butik och person till person. Hon fick med sig en dator hem ändå :) kram
Ankan

2013-12-15 @ 15:05:33
Postat av: elsy

Tror att du var med och hjälpte mig.
Jag fick med mig en dator till bra pris och får hjälp i kväll med att komma igång.Kramar

2013-12-15 @ 15:18:56
Postat av: Lotta

Jag måste hålla med dig om det, tror definitivt att det är bättre att jobba med sälj i team än efter något slags bonussystem. Som kund blir iaf jag först full i skratt och sedan riktigt irriterad om den fortsätter att köra sitt säljsnack istället för att lyssna på kunden.
Hoppas att allt är bra med dig och förkylningen och med Emils skada, lät inge vidare. Kramar!

2013-12-15 @ 22:42:27
URL: http://lottamaxen.blogg.se
Postat av: Lotta

Känner igen känslan! Och blir minst lika irreterad som du! Man ska jobba för kundens behov, annars blir kunden bara missnöjd och kommer förmodligen inte tillbaka till butiken. Annat var det när vi jobbade i Skoshopen du! ;) Ha en fin jul min vän! Kram

Svar: Ja det var tider de ;) Hehe.. Ha en fin jul du med vännen! Kramar <3
Ankan

2013-12-16 @ 12:28:58
URL: http://charlottestrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0