Tredje advent

Julen närmar sig med stormsteg, aldrig har en hel höst gått så här fort. Har lite grejer kvar men annars är jag redo för julen.
Helgen som gått har varit väldigt bra. Började med att i fredags, vid lunch, gå på mina brorsbarns luciafirande. Felicia var lucia och sjöng solo. Såg hur lugnt ut som helst, modig och duktig tjej. Väldigt fint luciafirande och man fick lite julstämning och flashbacks sen skoltiden.

I lördags gick vi en promenad på dagen sen "råka" jag svänga in på loppisen vid järnvägen när jag skulle fara och handla. Köpte två burkar, en ishink (till Emils "spritbord") och en pall. Allt för sammanlagt 250:-. Älskar när man känner att man gjort ett fynd. Pallen ska eventuellt få bli vit och omklädd med grått feak-fårskinn.

På kvällen kom Amanda, AK och Sammy på julmiddag. Kul att träffas och göra något innan de far hem (till Skellefteå, Kiruna och Lindesberg) över jul. Väldigt mysigt! Glömde dock helt bort att fånga någon bild på julbordet.
Igår åkte vi ut till Sörberge för julmingel hos Mikka, André och lilla Lia. Kul att se hur dom fått det i huset och att träffa alla. Riktigt bra initiativ! Massa gott fika fick vi också, bland annat pepparkakor med en röra med kallrökt lax och selleri på. Sjukt goda!

Hoppas ni haft en bra helg ni med!

Mellanmålstips

Jag tänkte dela med mig av ett enkelt mellanmål som jag snöat in på den senaste månaden. Nämligen chiapudding (rikt på bland annat fiber och omega-3). Enkelt och smidigt mellanmål eller frukost för den delen. Jag brukar ta med en burk till jobbet och äter ena halvan på förmiddagen och andra halvan på eftermiddagen. Man kan exprimentera med smakerna efter tycke och smak men jag brukar oftast göra med choklad/kokos eller vanilj/kanel.
Grunden är 2-3 msk chiafrön och 2 dl mjölk (vanlig, havre, soja, mandel). Sen brukar jag ta 1 msk kokosflingor och 1 tsk kakaopulver exempelvis.
Rör ihop och ställ in i kylen en stund. Ta ut och rör om (blir väldiga klumpar först) och ställ in i kylen igen över natten. Sen är den redo att ätas och jag äter det tillsammans med exempelvis blåbär eller banan. Mums!

Julat

Satte ihop en liten julgrupp med kopparformen som jag köpte tidigare i höstas på loppis.

God jul girlang på notpapper som min duktiga syster gjort.

Så nu är det julat och klart. Jag har till och med bakat lussebullar i eftermiddag. Blev några julklappar inhandlade igår på Birsta också.
På kvällen for vi till Johanna, Matte och Klara i Bergeforsen och sov över där. Hur mysigt som helst med kortspel och massa surr och skratt.

Kap Verde

Hemma igen efter en härlig vecka i värmen. Kap Verde motsvarade förväntningarna och lite till. Vi var på ön Sal. En liten och platt ö.

Första dagarna var det moligt och sol om varandra, fast man kunde ändå ligga i solstolen för det värme på bra ändå. Den 23:e november hade det varit ett vulkanutbrott på grannön och därför var det lite ostadigt väder och vi var även med om två regnskurar. Men sista dagarna var det strålande sol, underbart! Stranden är 8 km lång och helt fantastisk, påminner lite om sanddynorna i Natal i Brasilien när vi var där. Blev långa promenader längst stranden och på hotellet körde vi volleyboll, strandfotboll, step-up och vattengympa. Allt för att kompensera kroppen efter allt All-inclusiveätande.

Det är väldigt blåsigt på Sal och på en strand kryllade det av kitesurfare. Blåste på bra på våran strand också och två dagar var det badförbud och galna vågor. Jag har aldrig sett något liknande, så mäktigt. Lät som åskan gick när de största vågorna slog ner.

Det finns inte så mycket att göra på denna ö förutom att relaxa. Inne i centrum fanns lite affärer men ingen shopping direkt. Men några armband, en strandväska och en träskulptur fick följa med hem iallafall. Kan verkligen rekommendera Sal, skulle gärna åka tillbaka eller besöka någon av de andra öarna i Kap Verde.

Vi var lediga från jobbet även igår eftersom vi kom hem halv fem på morgonen. Sov till elva (!). Sen spenderade vi dagen men att komma ikapp med hemmet, storhandla, tvättade, städade och gjorde julfint. Idag funderar vi på att åka upp på Norra Bergets julmarknad. Har faktiskt kommit lite, lite snö under natten. Dock nollgradigt.